Cribis3MLNfirm_03_04_info_a5_v3

Śniadanie biznesowe – 26 kwietnia 2016 r. godz. 9.00 Restauracja Pałacyk w Koninie

Biznes w czasach opóźnionych płatności

Dominik Lewandowski, Dyrektor rozwoju biznesu CRIBIS.pl

Dominik Lewandowski– przedsiębiorca, Dyrektor rozwoju biznesu CRIBIS.pl. Menedżer z 12-letnim doświadczeniem, specjalizujący się w rozwoju biznesu i zwiększaniu przychodów firm. Doświadczenie zdobywał w bankowości, ubezpieczeniach, wywiadzie gospodarczym oraz branży reklamowej. Pracował we wszystkich kanałach sprzedaży: naziemnych, online, mobile i call center.

Podczas spotkań z przedsiębiorcami, opowiadam o powodach, dla których powstał pomysł na CRIBIS.pl – innowacyjną wywiadownię gospodarczą dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Jednym z nich jest  problem opóźnionych płatności. W zależności od źródła, szacuje się, że 25 – 50% faktur płaconych jest po terminie. Osobiście przyjmuję, że co trzecia faktura nie jest płacona – terminowo albo wręcz w ogóle. Część przedsiębiorców potwierdza te dane, inni przyznają wręcz, że terminowa płatność to w ich biznesie prawdziwa rzadkość.

Rosyjska ruletka

Wbrew powszechnej opinii, problem ten nie dotyczy wyłącznie małych firm.  Duże przedsiębiorstwa nierzadko świadomie zwlekają z uregulowaniem zobowiązań wobec podwykonawców, zyskując w ten sposób źródło taniego kredytu.
W tej sytuacji nawiązywanie współpracy z firmami, o których mało wiemy, przypomina grę w rosyjską ruletkę o niebagatelną stawkę: zapłaci, czy nie zapłaci? W przypadku niewielkich podmiotów gospodarczych od odpowiedzi na to pytanie może zależeć naprawdę wiele, włącznie z płynnością finansową firmy.

Wiedzieć jak najwięcej

Polski przedsiębiorca może skorzystać z wielu źródeł informacji na temat firm zalegających
z płatnościami. Warto jednak podkreślić, że źródło źródłu nierówne, stąd wskazana jest duża ostrożność przy formułowaniu wniosków na temat danej firmy sprawdzonej np. tylko w jednym
z nich. Co dokładnie mam na myśli? Otóż: skoro w Polsce działa ponad 2 mln firm, a w danym rejestrze dłużników figuruje zaledwie kilka tysięcy z nich, to szanse na to, że znajduje się w nim firma, którą sprawdzam są niewielkie. Dopiero informacje zintegrowane ze wszystkich dostępnych w Polsce źródeł dają pełną i rzetelną odpowiedź na pytanie o zwyczaje płatnicze interesującej nas firmy, dzięki czemu mogą ustrzec nas przed ryzykiem niewypłacalności danego kontrahenta.

Kluczowy klient dowiaduje się ostatni

Nie da się ukryć, że o kłopotach firmy najpóźniej dowiadują się jej kluczowi partnerzy, którzy nie używają żadnych narzędzi do monitorowania jej sytuacji. W przypadku problemów z gotówką firma w pierwszej kolejności przestaje płacić w terminie mniej ważnym kontrahentom,  na samym końcu zaś decyduje się opóźnić płatności wobec kluczowych klientów. Tym sposobem ci ostatni długo żyją w nieświadomości, a o złej kondycji kontrahenta dowiadują się, gdy jest za późno na reakcję.

Zrezygnować, czy negocjować?

Jakie decyzje podejmują przedsiębiorcy, gdy odkryją, że kontrahent, z którym właśnie mieli podpisywać umowę opóźnia płatności? Przyjrzyjmy się dwóm najczęstszym reakcjom. Pierwsza z nich to rezygnacja, czyli odstąpienie od podpisania umowy z kontrahentem, który opóźnia płatności i wybór innej firmy do współpracy. Drugi przypadek wiąże się z podjęciem negocjacji i zapewnienia transakcji dodatkowych zabezpieczeń w postaci płatności z góry albo gotówką. Wśród mniejszych firm scenariusz pierwszy realizuje się niezmiernie rzadko. Niewielu bowiem przedsiębiorców stać na to, by odstąpić od gotowego do podpisania kontraktu. Dlatego zdecydowanie częściej decydują się oni podjąć dodatkowy wysiłek, by lepiej wynegocjować kontrakt i zabezpieczyć się przed przykrymi niespodziankami. To właśnie przedsiębiorcy poszukujący i monitorujący informacje o swoich kontrahentach mają zdecydowanie większe szanse na przetrwanie i rozwój, aniżeli firmy, które pozostają bierne.

Dla lepszego biznesu

Tworząc rozwiązania CRIBIS.pl, długo pracowaliśmy m.in. nad narzędziem umożliwiającym  przedsiębiorcom szybkie sprawdzenie opóźnionych płatności w większości dostępnych źródeł,
w tym w BIG-ach i ponad 30 giełdach wierzytelności. Budowanie atmosfery braku zaufania? Wprost przeciwnie. Nie ma nic złego w monitorowaniu kondycji innych firm. Warto to robić właśnie po to, by nadal współpracować, choć może na innych warunkach, ale nadal ciesząc się wzajemnym zaufaniem. Bo przecież, mówiąc przewrotnie, zmienność to jedyna pewna rzecz w biznesie.

CRIBIS.pl – linia biznesowa Grupy CRIF stworzona dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Dostarcza użytecznych i pomocnych w codziennym prowadzeniu biznesu narzędzi, informacji i wskazówek.

Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług (raporty gospodarcze, system monitorowania oraz narzędzia marketingowe), CRIBIS.pl wspiera przedsiębiorców w działaniach biznesowych. Gwarantuje ocenę sytuacji majątkowej i finansowej obecnych i nowych nabywców, dostawców i partnerów biznesowych, zapobiega niewypłacalności, analizuje struktury organizacyjne i udziałowe wewnątrz badanego przedsiębiorstwa oraz wspiera firmy w ocenie możliwości biznesowych na rynkach międzynarodowych.
CRIF jest europejskim liderem w dziedzinie bankowej informacji kredytowej i jednym zgłównych międzynarodowych dostawców informacji gospodarczej. Grupa CRIF została założona w 1988 roku w Bolonii. Dziś obecna jest w 50 krajach na czterech kontynentach (Europa, Ameryka Północna, Afryka i Azja). CRIF Polska Sp. z o.o. działa od 2007 roku, głównie obsługując sektor bankowy.

Tags: No tags

Comments are closed.